Columns 2013

2013

Voornemens 16/03/13

Goede wijn behoeft geen krans
Dit spreekwoord betekent dat je goede waar niet hoeft aan te prijzen. Die krans bestond uit klimopbladeren zoals nog blijkt uit de 16de eeuwse uitdrukking “Goede wijn heeft geen veilkrans van nooden”. Veil is een oude naam voor klimop, nog terug te vinden in de plantennaam goudveil. Het spreekwoord herinnert aan een oude plicht voor herbergen om een krans uit te hangen als er wijn werd geschonken. Later verviel die verplichting, maar herbergen met slechte wijn hingen toch een krans uit om klanten te lokken. Een herberg met goede wijn had dat niet nodig en hoefde dus geen krans uit te hangen!
Het verband tussen klimop en wijn is al heel oud, want Dionysos (in Latijn Bacchus), de god van de wijn, was gekroond met klimop. Ook vormden de bladeren bij de oude Grieken een kroon voor dichters.
Klimop is een groenblijvende, houtachtige klimplant die zich met hechtwortels langs boomstammen en muren omhoog werkt. Door de late bloeitijd van september tot en met december lokken de bloemen met nectar veel vlinders, zweefvliegen, hommels, bijen en wespen. In de winter rijpen de bessen, die erg in trek zijn bij lijsters, spreeuwen, merels en duiven. De meeste vogels eten ze pas in het voorjaar als ze goed rijp zijn.
Bij het verzamelen van een klimopblad voor de figuur vond ik naast een echt blad (rechts) op de grond een “kunstklimopblad” (links) liggen. Dat nepblad zal wel van een wijn met een krans afkomstig zijn…

LvD

Voornemens 09/03/13

Echt
Bioscoopketen Pathé brengt vanaf volgende maand enkele grote kunstexposities in vermaarde musea naar het Hollandse witte doek. Dit werd afgelopen dinsdag aangekondigd.
Onder de noemer Exhibition begint de serie op donderdag 11 april met een registratie van de expositie ‘Manet: Portraying Life’. De tentoonstelling in de Royal Academy of Arts in Londen brengt alle bekende portretten van de Franse meester samen.
In juni volgen dan de registratie van Miunch 150. Ter gelegenheid van de 150e verjaardag van Edvard Munch tonen het Nationaal Museum en het Munchmuseum in Oslo de bekendste werken van de Noorse kunstenaar. Daarna in oktober de tentoonstelling ‘Vermeer and Music: The Arts of Love and Leisure’ in de National Gallery in Londen
Kunsthistoricus Tim Marlow presenteert daarbij de gefilmde exposities,en laat deskundigen aan het woord. Zij nemen de kijkers mee voor een exclusief kijkje achter de schermen.
Mijn eerste reactie was: ‘Super!’ Dan kan ik het hier echt zien en meemaken!’ En waarschijnlijk kan ik zelfs veel méér zien omdat er natuurlijk geen drommen mensen voor je neus staan.’ Wat is eigenlijk “echt zien”?

MW

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8